Jean-Baptiste Perronneau
Portret Jacques'a Cazotte'a (National Gallery)
Portret Jacques'a Cazotte'a (National Gallery)
We francuskim XVIII wieku wybrałem przede wszystkim Jean‑Baptiste Perronneau Jacques Cazotte, ok. 1760. Portret uderza swobodą pędzla. Perronneau był mistrzem pastelu, tu w obrazie olejnym potrafił nadać farbom delikatność kredek. To ujęcie pasuje znakomicie do przedstawionego modela i do tego, co wiem o nim. Dostrzegam drugie dno owej lekkości. Portret Cazotte’a przez Perronneau stał się jednym z dzieł wybranych w National Gallery, odkąd lepiej poznałem życiorys Cazotte’a (ścięto go na gilotynie w 1792) i przeczytałem Proroctwo Cazotte’a pióra Jean‑François de la Harpe’a. Znalazłem je u Miriam Chiaromonte w trzytomowej antologii najważniejszych tekstów literatury światowej: The Limits of Art. Wydrukowaliśmy je w „Zeszytach Literackich” w lecie 1989 w dwusetną rocznicę rewolucji francuskiej, znakomite ostrzeżenie przed konsekwencjami ideologicznego fanatyzmu. Dostrzegam złowrogi cień gilotyny, Robespierre’a i Saint‑Justa, na wspaniałym Portrecie Cazotte’a.
Wojciech Karpiński
Fragmenty książki Obrazy Londynu